Articolo Beauty Plan Magazine

Training and High Professional Specialization in the center of Milan for Makeup Artists, Makeup Artists, Beauty Consultants, Beauticians, Hair Stylists, Fashion Stylists and Fashion Designers.

With headquarters and showroom in the historic Palazzo Cusini, in the heart of Milan, a few steps from Piazza San Babila, from the Cathedral and from Fashion Quadrilateral, Beauty Fashion Academy represents a prestigious referencein Training and High Professional Specialization.
All Courses are limited, with a maximum number of 10 participants per class.
In an elegant and refined environment,BFA-Milan it has a classroom for practical lessons with 6 make-up stations, a classroom dedicated to individual courses with a make-up station, desk and monitor; there are also additional 6 and 14-seat classrooms with monitors and maxi-screens for workshops and educational lessons, and affiliated photographic studios
for a complete training offer in every sector.

The didactic planning foreseesCourses for Make-Up Artist at periodic frequency,Courses of Image Designer,Master ofSpecializationProfessionalfull immersion,Workshop training, Individual Courses One-to-One free frequency,Private Courses with personalized educational programs.

L'ARTE DEL MAKE-UP: TRA ILLUSIONE E REALTA'

Moda, bellezza, arte… ovvero “estetica”, 
nel senso più ampio del termine, sono da sempre i pilastri che elevano l’essere umano a uno stato di benessere sia esteriore ma soprattutto interiore, l’uno conseguente all’altro...
We have innumerable testimonies of this union, above all analyzing most of the historical changes both in terms of costume and cosmetic research, which took place hand in hand not only with technological progress, but also based on the social status of man and according to the historical period, producing phenomena often in apparent contradiction with the economic and cultural situation of the moment. Consider, for example, the famous "Lipstick effect": a case that saw the most dramatic exploit in the 1940s, with the surge in sales of lipsticks despite the fact that the population did not have large economic resources due to the war, and that it is later it even became an economic reference indicator.

CORSI E RICORSI STORICI  Ancora oggi è di fatto molto difficile, se non quasi impossibile, dare una connotazione oggettiva alla bellezza, proprio perché il suo significato e la sua interpretazione hanno avuto e continuano ad avere sviluppi e canoni differenti in base al periodo, al luogo, alla cultura e alle tradizioni dei popoli. Prendiamo ad esempio le forme giunoniche che caratterizzarono i dipinti delle dee del passato,successivamente sorpassate e sostituite da forme più snelle e longilinee anche estreme, che a loro volta si sono evolute fino, ad esempio, alle bellezze curvy. Corsi e ricorsi storici? Certo, ma in ogni caso, dietro ogni cambiamento c’è sempre un perché che lo giustifica e lo legittima, e noi dobbiamo essere pronti se possibile ad anticiparlo, comprenderlo e interpretarlo, in qualsiasi ambito professionale attinente ci si trovi ad operare. Per tutti questi motivi, è indispensabile che i professionisti della bellezza in ogni sua forma e sfaccettatura possiedano un congruo bagaglio culturale e un’adeguata conoscenza di quanto accaduto in passato, per meglio affrontare e interpretare le esigenze attuali: così come per i canoni fisici e per l’abbigliamento, anche il “vestito del volto”, il make-up, ha subìto l’influenza della moda intesa come “modo, foggia, maniera” (dalla sua etimologia). Passando ad esempio dai visi completamente incipriati, sbiancati e mascherati del barocco, incorniciati da articolate parrucche e copricapi, al diffuso nude look che permea l’iconografia odierna.

VALORIZZARE LE IMPERFEZIONI  L’errore che a volte si è indotti a commettere, e più facilmente in realtà diverse da quelle metropolitane, è quello di pensare che la moda (compresa quella relativa al make-up) riguardi solo riviste patinate, cataloghi e passerelle, per non parlare del web, fornendo servizi professionalidistaccati dalle tendenze attuali come se ciò che si vede nel mondo degli addetti ai lavori e sui rotocalchi non riguardi la quotidianità e la vita cosiddetta reale. Ma se così fosse, a proposito di “Reale”, non avremmo visto gli splendidi make-up look tutti al naturale delle protagoniste del Royal Wedding dello scorso maggio (in occasione delle nozze del principe britannico Hanry e dell’attrice americana Meghan Markle, ndr), o dei tanto chiacchierati “Ferragnez” (i novelli sposi Chiara Ferragni, blogger e influencer, e il rapper Fedez, ndr) subito molto richiesti anche dalla clientela privata e dalle neo sposine di oggi. Il make-up trend di oggi, infatti, spesso prevede la rinuncia a tutta una serie di sovrastrutture lasciando a “nudo” i dettagli e le piccole imperfezioni, che ci fanno apparire più “veri” e umani. Un po’ come accade per la bellezza curvy o per le top model caratterizzate da specifiche particolarità che sono diventate i loro punti di forza, come ad esempio la famosa modella con vitiligine Winnie Harlow.
NATURAL LOOKThe concept of Natural look (and nude make-up) and the increase in its application spread, represents a trend that can also translate as a new opportunity, and should not be read by professionals in the makeup and aesthetics sector as a fashion that threatens to reduce its work or due to which customers have less need for their beauty services: on the contrary, this is precisely the moment in which instead sensitivity, technical competence and individual skill can make the difference, because make-up natural does not mean the absence of makeup, on the contrary ... the mastery lies in knowing, choosing and knowing how to apply the products (more and more specific and performing) in such a way that they let the natural beauty emerge with wise play of light and shadow, aiming even more on skin care in order to expose it without camouflaging it excessively, and emphasizing the key points of each face to achieve a general harmony without strav realizing reality, and without revealing "the illusion", or make-up.
STEP BY STEP  Per rendere più semplice quello che talvolta risulta complesso descrivere a parole, potete vedere nella sequenza step by step un volto senza trucco e un volto truccato “naturalmente”. Per quanto il make-up della figura n.2 possa apparentemente risultare essenziale e quasi assente (soprattutto nel caso dell’occhio a sinistra), si può notare come il volto sia in realtà truccato eccome, soltanto in maniera più misurata e “consapevole”. L’efficacia del procedimento risulta immediata ed evidente. Partendo da questo presupposto, possiamo adattare questa filosofia alla tipologia di trucco da realizzare, sia che riguardi una sposa, una cerimonia o una consulenza in cabina, e adottare una lavorazione più leggera o più marcata in base appunto al tipo di make-up e/o alla richiesta della cliente, spesso ispirata da immagini o riferimenti tratti dal web o dai media, da cui si ricevono “influenze” ogni giorno. In questo contesto, tuttavia, può rischiare di essere controproducente omologarsi o assecondare in ogni modo la tendenza, mentre risulta professionalmente vincente adeguarvisi in maniera intelligente, originale e personale, contribuendo al cambiamento e all’avanzare del progresso, al fine di non esserne sorpassati e rimanere protagonisti del proprio tempo senza limitarsi a essere semplici operatori, ma veri consulenti e trendsetter: “una persona che apre la strada alla moda o alle idee”.
CREDITS
Make-Up and Hair Style: Maria Rescigno BFA-MILANO - Photo: Gabriele Gregis
Model: Selina Kuschel - Agency: Wonderwall Management

TO THE NEXT LEVEL.

BFA-Milansupports and supports the professional in his business,
integrating or completing the training through a targeted and diversified educational offer based on objectives, specialization, duration and frequency.
The high customization of the courses available allows us to satisfy any professional need, whether it is a question of updating one's skills and preparing oneself to be constantly in step with the market, whether to speed up or upgrade one's own career specializing in areas of particular importance and in which the demand for specific professional figures is constantly growing, such as the fashion sector,
of advertising and visual communication.
It is also possible to request and configure courses privately,with personalized training programs and attendance, availablefor single students or professionals and for companies, beauty shops, perfumeries, beauty salons, beauty centers and franchised chains.
BFA-Milan is present in the most important international fashion and design events in Milan,
and is a partner of the main Make-Up and Skin Care Product Brands, reserving exclusive events and presentations, dedicated MasterClasses and the Affiliate Membership Card for one year for its customers.
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